Wednesday, August 12, 2009

PEWARIS MUDA NEGARA

PROGRAM BERSAMA PEWARIS MUDA NEGARA
JABATAN PENERANGAN MALAYSIA, NEGERI JOHOR



1.0 PENGENALAN


1.1 Program ini merupakan salah satu pengisian Program Penjanaan Minda Rakyat (PMR) iaitu satu strategi Jabatan untuk membentuk pewaris muda negara yang bermodal insan cemerlang dan mengambilkira kepentingan “stake-holder” dalam jangka masa panjang.

1.2 Program “Bersama Pewaris Muda Negara” merupakan program secara smart partnership antara Jabatan Penerangan Malaysia, Negeri Johor melalui Cawangan Geraksaraf dan Pengurusan Isu dengan IPTA/IPTS serta Komuniti Bestari.

1.3 Jabatan Penerangan Malaysia merupakan agensi yang bertanggung-jawab memasar serta menyalurkan maklumat serta dasar-dasar dan kempen-kempen semasa kerajaan kepada masyarakat umum. Menyedari peranan ini, maka perkongsian perlaksanaan program nanti akan dapat merealisasikan adunan teori (universiti) dan praktikal (jabatan) bagaimana proses komunikasi berkesan dapat dijalankan dan diamalkan oleh komunikator (peserta).

2.0 RASIONAL DAN OBJEKTIF
Program ini dapat membantu mahasiswa yang merupakan pewaris muda negara mendalami kaedah dan cara-cara pengamalan komunikasi berkesan di samping mendedahkan mahasiswa kepada masyarakat umum. Antara objektif program adalah seperti berikut:

2.1 Mewujudkan satu perkongsian pintar antara IPTA/IPTS dan Jabatan Penerangan Malaysia serta Komuniti Bestari ke arah merealisasikan hasrat kerajaan kepada kehendak masyarakat.

2.2 Menjalinkan hubungan mesra antara anggota Jabatan, mahasiswa dengan keluarga angkat dan melatih mahasiswa ke arah pembentukan mahasiswa yang mempunyai jatidiri dan semangat kekitaan.


2.3 Meningkatkan kerjasama dan integrasi kaum antara anggota Jabatan, mahasiswa dan masyarakat tempatan serta memupuk nilai-nilai murni ke arah perpaduan nasional.

2.4 Melatih mahasiswa mengenai kaedah pengamalan komunikasi berkesan agar dapat melahirkan mahasiswa (pewaris negara) yang berwibawa, cintakan negara dan informatif sesuai dengan agenda nasional untuk melahirkan rakyat yang bermentaliti kelas pertama.


2.5 Menjadikan program Bersama Pewaris Muda Negara platform untuk mengenegahkan dasar-dasar kerajaan secara ”subtle” kepada mahasiswa sebagai pelapis pemimpin masyarakat.

2.6 Sebagai satu usaha terancang untuk mendedahkan pewaris muda negara terhadap agenda negara dan prospek Komuniti Bestari sebagai salah satu apparatus Jabatan dalam memenuhi peranan dan fungsi Jabatan Penerangan Malaysia.

2.7 Meningkatkan penglibatan masyarakat luar bandar menerusi program bersama pelajar-pelajar Institusi Pengajian Tinggi.


2.8 Memberikan pendedahan dan pengalaman sosial kemasyarakatan dasar dan akar umbi kepada golongan mahasiswa.


Pada tahun 2009 ini, Cawangan Gerak Saraf dan Pengurusan Isu JPNJ telah berjaya melaksanakan 4 Program Pewaris Muda Negara :

Pada 12hb – 16hb Mei 2009
Tempat : Pusat Rekreasi Tampok Laut, Benut, Pontian
Peserta : Pelajar UUM


Pada 22hb – 24hb Mei 2009
Tempat : KB Mukim Endau, Kampung Semanyir, Mersing
Peserta : Pelajar ILP, Tangkak

Pada 29hb – 30hb Mei 2009
Tempat : Nasuha Herba dan Rempah Karya Sari, Pagoh, Muar
Peserta : Anak-Anak PUSPANITA, Jabatan Penerangan Malaysia


Pada 26hb – 28hb Jun 2009
Tempat : KB Kampung Jayor, Pagoh, Muar
Peserta : Pelajar USM





No comments:

Post a Comment